چهارده معصوم

چراغ راه

چراغ راه

یکی از راههایی که می‏توان به وسیله‏ی آن، بانوی شایسته‏ ی اسلام و آثار و نتایج درخشان تربیت اسلامی را مشاهده نمود این است که بانوان صدر اسلام و تربیت یافتگان مکتب وحی را به طور کامل بشناسیم و جزئیات زندگی آنان را مورد بررسی و کنجکاوی قرار دهیم.
حضرت زهرا علیهاالسلام بدون شک در رأس تمام بانون اسلام قرار دارد. زیرا او تنها بانویی است که پدرش، شوهرش، دو فرزندش و خودش نیز معصوم بوده و محیط پرورش و زندگی زهرا محیط عصمت و طهارت بوده است.



مادر فاطمه زنی بود به نام خدیجه دختر خویلد که در یکی از خانواده‏های اصیل و شریف قریش به دنیا آمد و تربیت یافت و افراد خانواده‏اش همه دانشمند و فداکار و روحانی و حمایت کننده از خانه‏ی کعبه بودند.
فاطمه دوران کودکی خویش را در خانه‏ی شخص اول اسلام یعنی پیغمبر برگزیده‏ای که تحت تربیت مستقیم پروردگار جهان قرار داشت، طی کرد. دوران خانه ‏داری و بچه ‏داری را در خانه‏ی دومین شخصیت ممتاز اسلام یعنی علی بن ابی‏طالب علیه‏السلام گذراند. در این دوران کوتاه دو پسر معصوم یعنی حسن و حسین را تربیت کرد و دو دختر شجاع و فداکار، مانند زینب و ام‏کلثوم، به جامعه تحویل داد. در چنین خانه‏ای به طور قطع می‏توان نتایج درخشان احکام و برنامه‏های اسلامی را آشکارا مشاهده نمود و بانوی شایسته و نمونه‏ی اسلام را پیدا کرد.
متأسفانه زندگی آن بانوی بزرگ تا حدی تاریک مانده و در مدارک اولیه‏ی اسلام مطلب زیادی ندارد. این ابهام معلول چند علت است:




علت اول: دوران زندگی حضرت زهرا علیهاالسلام کوتاه بود و از هیجده سال تجاوز نکرد. در حدود نصف این مدت، قبل از بلوغ بود که چندان مورد توجه واقع نمی‏شد. از بلوغ تا مرگ هم زیاد فاصله نداشت.
علت دوم: حضرت زهرا علیهاالسلام چون زن بود و اکثر دوران زندگی او در داخل خانه سپری می‏شد کمتر کسی می‏توانست به طور کامل از زندگی داخلی او اطلاع پیدا کند.
علت سوم: افکار مردم آن عصر بدان پایه نبود که برای زندگی دختر پیغمبر و بانوی نمونه‏ی اسلام اهمیت و ارزش زیادی قائل باشند تا در حفظ جزئیات آن کوشش نمایند.
به هر حال، گرچه جزئیات زندگی و سیر و سلوک آن بانوی نمونه بطور کامل ضبط نشده، ولی نویسندگان فراوانی سعی کرده اند که از همان مقدار موجود، با تجزیه و تحلیل، شخصیت او را مجسم سازند. لذا گاهی ناچار شده اند از روش معمول تاریخ نگاران - اکتفا کردن به نقل متن قضایا - تجاوز نموده و به نتیجه‏ گیری و تجزیه و تحلیل بپردازند.





این سطور بر گرفته از کتاب بانوی نمونه اسلام اثر بی بدیل آیه الله ابراهیم امینی است.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی