چهارده معصوم

چراغ راه

چراغ راه



مذهب جعفری  

چرا مذهب ما را جعفرى و امام صادق )را رئیس مذهب جعفرى نام نهادند؟
علت اینکه به شیعه امامى شیعه جعفرى مى گویند، در حال که ما علوى، حسنى، حسینى و به همه اینها منتسب هستیم این است که حضرت صادق )در عصرى قرار گرفتند که مکاتب اربعه فقهى اهل سنت که در حال هستى بودند شاخص گردیدند و دیگران بطور مستقیم و غیر مستقم در سر درس حضرت )حاضر شده و استفاده مى کردند. از طرفی عمده مسائل فقه امامیه از امام جعفر صادق رسیده است و برنامه ها و تلاش آن امام همام )بود که با ارائه خطوط فکرى به شاگردان خویش اسلام راستین را شناساند.

بطور دقیق تر مى توان امور ذیل را منشأ این نامگذارى دانست:
1- مجال و زمینه مناسبى که سبب شد مجموعه عظیمى از معارف و تعالیم و احکام دینى در حوزه علمى امام صادق )تبیین شود.
2- چهره شاخص و سرشناس و شناخته شده حضرت صادق )در میان تمام فرق و گروه هاى مسلمان.
3- با توجه به این که برخى از ائمه چهارگانه، شاگرد امام صادق )و برخى شاگرد شاگردان آن حضرت )بوده اند، پیروى شیعه از فقه و مذهب اهل بیت با نام جعفرى نامى شناخته شده و معتبر، نزد پیروان مذاهب اربعه بوده است.
4- علاوه بر این که، عنوان «مذهب جعفرى»، شیعیان پیرو مکتب فقهى اهل بیت را از شیعه زیدیه که از فقه اهل بیت پیروى نمى کنند جدا مى سازد. (براى آشنایى بیشتر رجوع کنید به کتاب، حیات فکرى و سیاسى امامان شیعه، نوشته رسول جعفریان.)

 

 




نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی