چهارده معصوم

چراغ راه

چراغ راه

قرآن و ظهور موعود جهانی:

آیه «وعد» چگونه بر ظهور موعود جهانی دلالت دارد؟

 

خداوند متعال می‌‏فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفَهُمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لایُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الفاسِقُونَ» (سوره نور، آیه ۵۵)

خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‏اند وعده می‌‏دهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد،‌‌ همان‌گونه که به پیشینیان آن‌ها خلافت روی زمین را بخشید و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشه‏دار خواهد ساخت و ترسشان را به امنیت و آرامش مبدّل می‌‏کند، آنچنان که تنها مرا می‌پرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت و کسانی که پس از آن کافر شوند، آن‌ها فاسقانند.

آیه فوق مربوط به زمان ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه‌ الشریف) و عصر حکومت جهانی توحیدی است و شواهد و قرائن آن عبارت است از:


۱ - با آیات دیگر که ظهور در غلبه دین اسلام در آخرالزمان بر سایر ادیان دارد سازگاری و مناسبت دارد.

۲ - کلمه «الأرض» که با الف و لام جنس آمده، بدون قرینه‏ای بر انصراف آن به سرزمین خاص و معین، حمل بر تمام روی زمین می‌‏شود.

۳ - تبدیل خوف به امنیت کامل تاکنون انجام نگرفته است و این تنها با حکومت گسترده مؤمنین بر روی زمین انجام می‌‏گیرد.

۴ - با مراجعه به روایاتی که در ذیل آیه فوق رسیده، این معنا تأیید می‌‏گردد.

قرطبی در ذیل آیه از رسول خدا (صل الله علیه وآله) نقل کرده که فرمود: «در آن روز بر روی زمین خانه‏ای نیست جز آنکه خداوند کلمه اسلام را در آن وارد خواهد ساخت».

سدی از ابن عباس نقل کرده که آیه در مورد آل محمد: نازل شده است.

از امام سجاد (علیه السلام) نقل شده که فرمود: «آیه، در شأن حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه‌ الشریف) است».

از امام صادق (علیه السلام) نیز نقل شده که فرمود: «آیه درباره قائم و اصحاب اوست».

۵ - در زمان خلافت خلفای اربعه نیز امنیت کامل در سرتاسر جهان پدید نیامد، خصوصاً آنکه دو دشمن قدرتمند ایران و روم، اسلام را تهدید می‌‏کردند، و لذا در طول سی سال، جنگ‏های زیادی به وقوع پیوست.

فضل می‌‏گوید: «... به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم: این نواصب گمان می‌‏کنند که آیه در شأن ابوبکر و عمر و عثمان و علی (علیه السلام) نازل شده است. حضرت فرمود: خداوند قلوب ناصبه را هدایت نمی‌‏کند، چه زمانی دین مرضی خدا و رسول تثبیت شده است و امر آن انتشار یافته و خوف و شک از قلوب و سینه‏های مردم در عهد یکی از آن سه خلیفه و در عهد علی (ع) با ارتداد مردم بیرون رفته است. چه فتنه‏هایی که در ایام آن‌ها برانگیخته شد، و چه جنگ‏هایی به آن‌ها نسبت داده شده است که بین آنان و کفار واقع شد.»

 

 

- تفسیر ابن‏کثیر، ج ۲، ص ۶۱۴؛ جامع البیان

- تفسیر قرطبی، ج ۷، ص ۴۲۹؛ درالمنثور

- شواهد التنزیل، ج ۱، ص ۴۱۳

- تفسیر صافی، ج ۳، ص ۴۴۴

- الغیبة، نعمانی، ص ۱۲۶

- تفسیر کنز الدقائق، ج ۹، ص ۳۳۵

- کتاب موعودشناسی و پاسخ به شبهات؛ علی اصغر رضوانی

 

#مبلغ_مهدوی_باشیم

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی