ماه هدایت « آغاز ماه مبارک رمضان »
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ
فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ
فَمَن شَهِدَ
مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَن کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى
سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ
وَلاَ
یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُکَبِّرُواْ اللّهَ
عَلَى مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ
ماه رمضان [همان
ماه] است که در آن قرآن فرو فرستاده شده است [کتابى ] که مردم را راهبر و [متضمن]
دلایل آشکار هدایت و [میزان] تشخیص حق از باطل است پس هر کس از شما این ماه را درک
کند باید آن را روزه بدارد و کسى که بیمار یا در سفر است [باید به شماره آن]
تعدادى از روزهاى دیگر [را روزه بدارد] خدا براى شما آسانى مىخواهد و براى شما
دشوارى نمىخواهد تا شماره [مقرر] را تکمیل کنید و خدا را به پاس آنکه رهنمونیتان
کرده است به بزرگى بستایید و باشد که شکرگزارى کنید
ارزش رمضان، به نزول قرآن است. ارزش انسانها نیز مىتواند به مقدارى
باشد که قرآن در آنها نفوذ کرده باشد. «الّذى اُنزل فیه القرآن»
هدایت، داراى مراحلى است: یک مرحلهى عمومى است؛ «هدى للناس» و یک مرحلهى خاصّ
است. «وبیّنات من الهدى»
وجوب روزه، بعد از یقین به حلول ماه رمضان است. «فمن شهد منکم فلیصمه»
قضاى روزه بر مریض و مسافر واجب است. «فعدة من ایام اُخر»
روزهى قضا، مشروط به زمان خاصّى نیست. «ایّام اُخر»
احکام خداوند بر اساس آسانى و مطابق طاقت انسان است. «یرید بکم الیسر»
عسر وحرج، واجبات را از دوش انسان برمىدارد. «لایرید بکم العسر»
روزهى قضا باید به تعداد روزهایى باشد که عذر داشته است. «لتکملوا العدة»
هدایت و توفیق انجام عبادات، از طرف خداست. تکبیر، نشان بزرگداشت خدا و عدم توجّه
به خود و دیگران است. «لتکبّروا اللَّه على ما هداکم»
روزه، زمینهساز هدایت انسان و سپاسگزارى اوست. «لتکبّروا اللَّه على ما هداکم و
لعلّکم تشکرون»
آیه شماره 185 از سوره مبارکه بقره