آیه شماره 61 از سوره مبارکه آل عمران
بهترین گواه « روز مباهله »
فَمَنْ حَآجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا
جَاءکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءکُمْ
وَنِسَاءنَا
وَنِسَاءکُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ
پس هر که در این
[باره] پس از دانشى که تو را [حاصل] آمده با تو محاجه کند بگو بیایید پسرانمان و
پسرانتان و زنانمان و
زنانتان و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم سپس مباهله کنیم و لعنتخدا را بر دروغگویان قرار دهیم
اگر انسان ایمان به هدف داشته باشد، حاضر است خود و نزدیکترین بستگانش
را در معرض خطر قرار دهد. «من بعد ما جائک من العلم»
آخرین برگ برنده و سلاح برنده مؤمن، دعاست. «فقل تعالوا ندع»
فرزند دخترى، همچون فرزند پسرى، فرزند خود انسان است. «ابنائنا» بنابراین امام حسن
وامام حسین علیهما السلام فرزندان پیامبرند.
زن و مرد در صحنههاى مختلف دینى، در کنار همدیگر مطرحند. «نسائنا»
در دعا، حالات اهل دعا مهم است، نه تعداد آنها. گروه مباهله کننده پنج نفر بیشتر
نبودند. «ابنائنا، نسائنا، انفسنا»
علىّبن ابىطالبعلیهما السلام، جان رسول اللَّهصلى الله علیه وآله است.
«انفسنا»
در مجالس دعا، کودکان را نیز با خود ببریم. «ابنائنا»
اهلبیت پیامبرعلیهم السلام مستجاب الدعوة هستند. «ابنائنا، نسائنا، انفسنا»
استمداد از غیب، پس از بکارگیرى توانایىهاى عادّى است. «نبتهل»
کسى که منطق و استدلال و معجزه، او را به پذیرش حقّ تسلیم نمىکند، باید با او
مباهله کرد. «تعالوا... نبتهل»
اگر مؤمنان محکم بایستند، دشمن به دلیل باطل بودنش عقب نشینى مىکند. «ندع...
نبتهل»
استدلال را باید با استدلال پاسخ داد، ولى مجادله و لجاجت باید سرکوب شود. «لعنة
اللّه على الکاذبین»