چهارده معصوم

چراغ راه

چراغ راه

۱۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۲ ثبت شده است

فاطمه‏ ی زهرا از یاران مباهله است

 

در قصه مباهله که قرآن به آن اشاره فرموده است لقوله تعالی (فمن حاجک فیه من بعد ما جائک من العلم فقل تعالو ندع ابنائنا و ابنائکم و نسائنا و نسائکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنته الله علی الکاذبین: آیه 61 سوره آل‏عمران:

مطابق روایات معتبره منقوله از طرق عامه و خاصه مراد از ابنائنا حضرت امام حسن و حضرت امام حسین و مراد از نسائنا حضرت فاطمه‏ی زهرا دختر پیغمبر و مراد از انفسنا حضرت امیرالمومنین علی بن ابی‏طالب صلوات الله علیهم اجمعین می‏باشد دارد که در یوم مقرر برای مباهله: حضرات نصاری که این جماعت یعنی اهل بیت پیغمبر با خود حضرت محمد (ص) را مشاهده کردند و دیدند پیغمبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم محبوب‏ترین و عزیزترین کسان خود را برای شرکت در امر مباهله با خود آورده است از مباهله صرف نظر نموده و از حضرت رسول خاتم (ص) درخواست کردند از مباهله صرف نظر فرماید چرا چنین درخواستی نمودند چون به حقانیت حضرت ختمی مرتبت که او محبوبترین کسان خود را آورده برای مباهله و اگر او بحقانیت خود اطمینان و ایقان نمی‏داشت حاضر نبود عزیرترین کسان خود را در معرض مباهله قرار دهد پس بدین جهت بحقانیت آن حضرت یقین حاصل نموده و جرئت نکردند مباهله نمایند .

دستور خاتم انبیا بدخترش فاطمه زهرا قبل از خواب





ازحضرت فاطمه سلام‏الله‏ علیهانقل شده است که فرموده هنگامیکه بستر خوابم را گسترده بودم پدر بزرگوارم حضرت رسول‏الله صلی الله علیه و آله بر من وارد شده و سپس چنین به من دستور فرمود ای فاطمه دختر والا گهرم سر به بستر خواب مگذار مگر اینکه این چهار عمل را انجام بدهی نخست اینکه یکدوره قرآن ختم نمائی دوم اینکه انبیاء و پیغمبران را شفیع خود قرار بدهی سوم اینکه اهل ایمان از خود راضی و خوشنود سازی چهارم اینکه یک حج عمره انجام بدهی:

پدر بزرگوارم این اعمال چهارگانه را بمن دستور داد و امر فرمود و بنماز مشغول گردید من در حال فکر که چگونه برایم میسر است این فرمان پدرم را اجرا کنم با اینکه کار بسیار مشکلی است پس صبر و تامل نمودم تا پدر بزرگوارم نمازش را به اتمام رسانید آنگاه عرض کردم یا رسول‏الله شما چنین دستوری به من دادید که انجام آن در نظرم دشوار می‏آید و من با این وقت کم قدرت و توان انجام این چهار عمل مورد دستور شما ندارم:

پس در این حال پدرم تبسم فرمود و خندید و آنگاه بمن چنین فرمود تو اگر سوره‏ی مبارکه‏ی (قل هو الله احد) را سه مرتبه قرائت نمائی مثل این است که یک ختم قرآن انجام داده‏ای و اگر بر من و بر پیغمبران قبل از من صلوات بفرستی ما در روز قیامت کبری همه شفعای تو هستیم و اگر برای اهل ایمان استغفار و طلب آمرزش از پروردگار بنمائی همه‏ی آنان از تو رضایتمند و خرسند خواهند شد و اگر این اذکار درربار را بر زبان خود جاری سازی و بگوئی (سبحان الله و الحمدلله لا اله الا الله و الله اکبر) مثل این است که عمل حج و عمره را انجام داده‏ای.



برداشت از کتاب آئینه ایزد نما نوشته محمدرضا ربانی جانان

یکی از راههایی که می‏توان به وسیله‏ی آن، بانوی شایسته‏ ی اسلام و آثار و نتایج درخشان تربیت اسلامی را مشاهده نمود این است که بانوان صدر اسلام و تربیت یافتگان مکتب وحی را به طور کامل بشناسیم و جزئیات زندگی آنان را مورد بررسی و کنجکاوی قرار دهیم.
حضرت زهرا علیهاالسلام بدون شک در رأس تمام بانون اسلام قرار دارد. زیرا او تنها بانویی است که پدرش، شوهرش، دو فرزندش و خودش نیز معصوم بوده و محیط پرورش و زندگی زهرا محیط عصمت و طهارت بوده است.



مادر فاطمه زنی بود به نام خدیجه دختر خویلد که در یکی از خانواده‏های اصیل و شریف قریش به دنیا آمد و تربیت یافت و افراد خانواده‏اش همه دانشمند و فداکار و روحانی و حمایت کننده از خانه‏ی کعبه بودند.
فاطمه دوران کودکی خویش را در خانه‏ی شخص اول اسلام یعنی پیغمبر برگزیده‏ای که تحت تربیت مستقیم پروردگار جهان قرار داشت، طی کرد. دوران خانه ‏داری و بچه ‏داری را در خانه‏ی دومین شخصیت ممتاز اسلام یعنی علی بن ابی‏طالب علیه‏السلام گذراند. در این دوران کوتاه دو پسر معصوم یعنی حسن و حسین را تربیت کرد و دو دختر شجاع و فداکار، مانند زینب و ام‏کلثوم، به جامعه تحویل داد. در چنین خانه‏ای به طور قطع می‏توان نتایج درخشان احکام و برنامه‏های اسلامی را آشکارا مشاهده نمود و بانوی شایسته و نمونه‏ی اسلام را پیدا کرد.
متأسفانه زندگی آن بانوی بزرگ تا حدی تاریک مانده و در مدارک اولیه‏ی اسلام مطلب زیادی ندارد. این ابهام معلول چند علت است:




علت اول: دوران زندگی حضرت زهرا علیهاالسلام کوتاه بود و از هیجده سال تجاوز نکرد. در حدود نصف این مدت، قبل از بلوغ بود که چندان مورد توجه واقع نمی‏شد. از بلوغ تا مرگ هم زیاد فاصله نداشت.
علت دوم: حضرت زهرا علیهاالسلام چون زن بود و اکثر دوران زندگی او در داخل خانه سپری می‏شد کمتر کسی می‏توانست به طور کامل از زندگی داخلی او اطلاع پیدا کند.
علت سوم: افکار مردم آن عصر بدان پایه نبود که برای زندگی دختر پیغمبر و بانوی نمونه‏ی اسلام اهمیت و ارزش زیادی قائل باشند تا در حفظ جزئیات آن کوشش نمایند.
به هر حال، گرچه جزئیات زندگی و سیر و سلوک آن بانوی نمونه بطور کامل ضبط نشده، ولی نویسندگان فراوانی سعی کرده اند که از همان مقدار موجود، با تجزیه و تحلیل، شخصیت او را مجسم سازند. لذا گاهی ناچار شده اند از روش معمول تاریخ نگاران - اکتفا کردن به نقل متن قضایا - تجاوز نموده و به نتیجه‏ گیری و تجزیه و تحلیل بپردازند.





این سطور بر گرفته از کتاب بانوی نمونه اسلام اثر بی بدیل آیه الله ابراهیم امینی است.


 




از مصادیق کوثر و خیر کثیر اعطائی الهی به آن حضرت آنکه او را مبعوث بر کل خلایق و تمام جهانیان گردانید و آن حضرت را به عنوان سفیر اعظم و رسول خاتم برای عموم ناس و جمیع اهل عالم فرستاده است چنانکه در آیه 1 سوره فرقان (تبارک الذی نزل القرآن علی عبده لیکون للعالمین نذیرا) و ایه 27از سوره سبا(و ما ارسلناک الا کافه للناس بشیر او نذیرا) و آیه 258اعراف(قل یا ایها الناس انی رسول الله الیکم جمیعا) و آیات دیگر صریحا دلالت دارد بر اینکه نبوت و رسالت و سفارت حضرت ختمی مرتبت محمد صلی الله علیه و آله عمومی و کلی و مربوط به تمام عالمیان است بدون استثناء پس تصور نشود که آن حضرت مبعوث است بر قومی دون قومی و بر ملتی دون ملتی و بر امتی دون امتی، بلکه باید دانست که آن حضرت به عنوان رسالت مطلقه بر کلیه اقوام و ملل و امم مبعوث گردیده و خدای منان او را با عنوان منصب عالی نبوت ختمیه برای کل مردم جهان بلکه برای کل انس و جان فرستاده است.

از مصادیق کوثر و خیر کثیر اعطائی الهی به آن حضرت مقام شفاعت کبری است

از مصادیق کوثر و خیر کثیر اعطائی الهی به آن حضرت:




 

آنکه وجود او را رحمت برای تمام عالمیان و نعمت برای تمام جهانیان قرار داد. چنانکه در آیه  107 سوره انبیاء میفرماید (و ما ارسلناک الا رحمه للعالمین) و تو را جز رحمتى براى جهانیان نفرستادیم

مظهر رحمت شده اندر جهان  عالم و آدم طفیل او بدان

شد وجودش رحمتا للعالمین  خاتم پیغمبران و مرسلین

حق مر او را برگزید از این و آن  رحمه للعالمینش کرد از آن

این عطای کوثر ربانی است  شکر آن (صل) سپس قربانی است




از مصادیق کوثر و خیر کثیر اعطائی پروردگار به آنحضرت آنکه مقام خاتمین در نبوت را منحصرا به آن بزرگوار عطا فرمود     چنانکه در آیه 40 سوره احزاب میفرماید(و ما کان محمد ابا احد من رجالکم و لکن رسول‏الله و خاتم النبیین و کان الله بکل شی‏ء علیما) محمد پدر هیچ یک از مردان شما نیست ولى فرستاده خدا و خاتم پیامبران است و خدا همواره بر هر چیزى داناست

پس محمد (ص) خاتم آمد در مقام  نیست کس ما فوق او اندر نظام

از عنایات خدای ذوالجلال  ختم گردیده به آن حضرت کمال

ز آن شرایع نسخ شد با دین او  که نباشد بهتر از آئین او

شرع او ثابت الی یوم القیام  حکمش ایضا در حلال و در حرام





 


بیان شأن نزول سوره‏ ی مبارکه‏ ی کوثر


 

از مصادیق کوثر و خیر کثیر اعطائی الهی نسل کثیر و ذریه فراوان است که اعطاء آن به لطف و عنایت ذات اقدس احدیت به حضرت ختمی مرتبت محمد صلی الله علیه و آله از وجود حضرت فاطمه زهرا سلام‏الله‏علیها دختر آن حضرت این کثرت نسل و ذریه بسیار نشأت گرفته است. چنانکه آیه اخیره در سوره مبارکه کوثر برهان این حقیقت و شاهد این واقعیت است، زیرا در شأن نزول سوره‏ی کوثر مفسرین اتفاق دارند بر اینکه این سوره مبارکه وقتی برپیغمبر اکرم(ص) نازل گردید که پسران حضرت خاتم الانبیاء علیه آلاف التحیه و الثناء بنام قاسم و عبدالله رحلت نموده و از دار دنیا رفته بودند و دشمنان و حسودان و مخالفان پیغمبر خاتم (ص) از مرگ دو پسر آن بزرگوار اظهار مسرت و شادی نمودند و گفتند این شخص یعنی پیغبمر اکرم (ص) ابتر و بلاعقب است و نسل او قطع شد و دیگر اثری از او باقی نخواهد ماند.

فقدان پسران خردسال پیغمبر خاتم ، و زخم زبان دشمنان آن بزرگوار که او را ابتر خواندند، موجب ناراحتی و افسردگی حضرت ختمی مرتبت محمد (ص) گردید. لذا دراین موقع ذات اقدس حق جل و علا برای تسلی خواطر خاتم النبیاء علیه و آله افضل التحیه و الثناء سوره مبارکه کوثر را به لطف و عنایت بر آن حضرت نازل فرمود و به جیبش حضرت ختمی مرتبت محمد مژده و بشارت داد که ما به تو کوثر یعنی خیر کثیر بی‏نهایت عطا و مرحمت فرمودیم و از جمله عطایای ما به تو نسل کثیر و ذریه فراوان است که از وجود حضرت فاطمه دختر والاگهر تو به تو خواهیم داد.

(و اینک نسل پربرکت و ذریه آن حضرت است که به اعجاز قرآن مشهود و تحقق یافته است) پس در برابر اعطاء کوثر و این خیر بی‏نهایت و به شکرانه این نعمت برای پروردگارت نماز

بگذار و برای او نحر و قربانی کن که محققا دشمن بدگوی تو ابتر و مقطوع‏النسل و بلاعقب است:

و اما نسل تو و ذریه‏ی تو بکثرت و عزت و سیادت باقی است و آثار روحانی و جسمانی تو از قرآن و عترت تا افق آخرت ثابت و جاوید و شرف دنیا و آخرت و سیادت و نشاتین ملک و ملکوت از آن تو است:


مژده دادش ذات یکتای ودود  کای تو ما را مقصد از کل وجود

لطف ما داده به تو خیر کثیر  آن عطای کوثر است ای بی‏نظیر

کوثر اعطائی ما ای حبیب  خیر بیرون از شمار است و حسیب

چیست کوثر آن وجود فاطمه (ع)  نسل تو جاوید و ثابت دائمه

ما تو را دادیم که کوثر ای رسول (ص)  دخت تو صدیقه زهرای بتول

منبع خیر کثیر این کوثر است  که بقای نسل تو زین گوهر است

دولت تو تا ابد پاینده است  دشمنت را قهر من کوبنده است

ای نبی خاتم عالی مقام  تا قیامت دین تو دارد قوام

کوری چشم حسودان تا ابد  حافظ دین تو الله الصمد

(باز باش ای باب رحمت تا ابد  بارگاه ما له کفوا احد)

دولت ذریه ات جاوید باد  تو بدن اعطاء کوثر باش شاد

این شرافت در نظامین وجود  خاص تو کرده خداوند ودود

شکر ایزد را که بنمودت عطا  دولت جاوید اندر دو سرا

کوثر اعطائی این خیر کثیر  بر تو لازم شکر آن ای بی‏نظیر

شکر این کوثر فصل و انحر است  دشمنت خود بی‏اثر او ابتر است

جان (ربانی) ثناگو تا ابد  بر محمد مظهر ذات صمد

سایه قرآن و عترت مستدام  بر سر ما دائما در دو نظام



 


کوثر یعنی چه؟


 

 

کوثر به معنای خیر کثیر است و در این مقام که مقام تفضل و عنایت ذات اُلُوهی است به حضرت ختمی مرتبت، شامل است جمیع خیرات نامتناهیه و تمام مواهب و فیوضات الهیه و کلیه عطایا و آلاء و نعم ربانیه را علی الاطلاق اعم از مواهب و عطایای لاهوتیه و جبروتیه و ملکوتیه و ناسوتیه و اعم از نعم دنیویه و برزخیه و اخرویه و اعم از نعم غیبیه و شهودیه و اعم از نعم ظاهریه و باطنیه و از نعم آفاقیه و انفسیه و نعم امریه و خلقیه از عرشیه و فرشیه بطوریکه هیچ خیر و نعمتی و کمالی و فضیلتی در اقلیم هستی و دار وجود از غیب و شهود نیست، مگر اینکه همه در تحت حیطه کوثر اعطائی الهی به حبیبش خاتم النبیاء و سرور اصفیاء حضرت محمد مصطفی علیه و آله آلاف التحیه و الثناء واقع و قرار گرفته است.





کتاب فضل پیمبر تمام نتوان کرد                             اگر مداد شود ابحر و قلم اشجار

کسی که دم زند از فضل بی نهایت او        چو مرغکی است که از بحر تر کند منقار

آب دریا را اگر نتوان کشید                       هم به قدر تشنگی باید چشید








یکی از راههایی که می‏توان به وسیله‏ی آن، بانوی شایسته‏ی اسلام و آثار و نتایج درخشان تربیت اسلامی را مشاهده نمود این است که بانوان صدر اسلام و تربیت یافتگان مکتب وحی را به طور کامل بشناسیم و جزئیات زندگی آنان را مورد بررسی و کنجکاوی قرار دهیم.
حضرت زهرا علیهاالسلام بدون شک در رأس تمام بانون اسلام قرار دارد. زیرا او تنها بانویی است که پدرش، شوهرش، دو فرزندش و خودش نیز معصوم بوده و محیط پرورش و زندگی زهرا محیط عصمت و طهارت بوده است


.


بقیه در ادامه مطلب

اسماء و القاب و کنیه حضرت فاطمه زهرا


ابن‏بابویه بسند معتبر از یونس به ظبیان روایت کرده است که حضرت صادق کاشف حقایق علیه الصلوه والسلام فرموده که حضرت فاطمه سلام‏الله‏علیها را نه اسم است نزد خدای عزوجل (الفاطمه و الصدیقه و المبارکه و الطاهره و الزکیه و الراضیه والمرضیه و المحدثه و الزهراء). آنگاه حضرت صادق علیه‏السلام فرمود که آیا می‏دانی که چیست تفسیر فاطمه(ع) یونس عرض نمود خبر بده مرا از معنی آن ای سید من. حضرت فرمود (فُطِمَتْ من الشر)یعنی بریده شده است از کّل بدیها. سپس فرمود که اگر امیرالمؤمنین علی علیه‏السلام تزویج نمی‏نمود او راکفوی و نظیری نبود او را بر روی زمین تا روزقیامت. نه آدم و نه آنها که بعد از او بودند (از کتاب بحار و غیره)


ذات اقدس حق تعالی و مبدء اعلی از عنایتی که به حضرت فاطمه(س) داشته، اسم او را از اسم خود مشتق فرموده است. چنانکه در روایت معتبر از قول پیغمبر(ص) آمده که قال النبی (ص) لفاطمه شق اللَّه لک یا فاطمه اسماً من اسمائه فهو الفاطر و انت فاطمه) (از بحار ج 43) این حدایث شریف نورانی برهان و دلیل ساطع است که حضرت فاطمه سلام‏الله‏علیها مظهر اسماء حسنای الهی و مجلای صفات علیای ربوبی است و این حدیث دلالت بر عصمت آن ملکه ملک و ملکوت دارد چه در علم کلام و حکمت متعالیه با براهیه عقلیه و ادله متقنه محکمه ثابت و مبرهن گردیده که خدای متعال و ذات ذی‏الجلال الوهی منزه و مبری از کل عیوب و نقائص است و جامع جمیع صفات کمالیه و نعوت جمالیه و جلالیه است. بنابراین کسی که مظهر صفات و اسماء اوست می‏بایست به حکم عقل و برهان منزه و مبری از کل عیوب و نواقص باشد مگر نقص امکان که این از لوازم وجود ممکن الوجود است.

پس مستفاد از جمله (فطمت من الشر) در تفسیر فاطمه (ع) و اشتقاق فاطمه از اسم مبارک (فاطر) دلیل قاطع است بر اینکه حضرت فاطمه سلام‏الله‏علیها منفطمه است از جمیع شرور و عیوب و نقائص و چون چنین است پس لازم است که واجد جمیع خیرات و دارای جمیع محاسن و مکارم و متصف به کل کمالات در تمام شئون بوده باشد.

معصوم سوّم - حضرت فاطمه زهراء (ع

محمّد رسول اللّه (ص (

فاطمه پاره تن من است


هر که او را شاد گرداند مرا شادمان کرده


و هر که او را بیازارد مرا آزرده است

.


بدون تردید، در میان زنان و بانوان اسلامى فاطمه زهرا (ع ) محبوب ترین چهره دینى ، علمى ، ادبى ، تقوایى و اخلاقى در میان مسلمانان و دیگر مردم جهان به شمار مى رود. شخصیت فاطمه زهرا (ع ) (( سیدة نساء العالمین )) (سرور زنان جهان ) اسوه و الگویى تام و تمام براى تمام زنان عاشق عفت و فضیلت است .
در دامن پاک فاطمه زهرا (ع ) بود که دو امام بزرگوار و دو شخصیت ممتاز عالم بشرى ، حضرت امام حسن (ع ) مظهر حلم و وقار و حضرت امام حسین (ع ) سرور شهیدان تربیت یافتند، و نیز زینب کبرى (ع ) حماسه مجسم و مجسمه شجاعت و نمونه یکتا در سخنورى و حق طلبى که پیام حسینى و حماسه عاشورا را در جهان اعلام کرد و نقاب شرک و و ریا و پستى و دنیاپرستى را از چهره یزید و یزیدیان به یک سو زد. کیست که نداند که مادر در تربیت فرزندان بویژه دختران ، سهم بسیار زیادى دارد. و فاطمه زهرا (ع ) بود که روح آموزش و پرورش اسلامى را در مهد عفت و کانون تقواى خانوادگى به پسران خود آموخت


.