چهارده معصوم

چراغ راه

چراغ راه

۲۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

شرافت رجب
این ماه ماه بسیار شریفى است به این جهت که :
1-از ماههاى حرام مى باشد.
2- از اوقات دعا مى باشد و حتى در زمان جاهلیت به این مطلب مشهور بوده و مردم آن زمان منتظر این ماه بوده تا در آن دعا کنند.
3- این ماه ، ماه امیرالمؤ منین (علیه السلام ) مى باشد؛ همانطور که در بعضى از روایات آمده است چنانچه شعبان ، ماه رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) و رمضان ماه خداى تعالى مى باشد.
4-شب اول آن یکى از چهار شبى است که تاءکید به زنده نگهداشتن آن به عبادت شده است .
5-درباره روز نیمه آن آمده است که محبوبترین روزها نزد خداوند بوده و زمان انجام عمل ((استفتاح )) است که بطور مفصل خواهد آمد.
6- روز بیست و هفتم این ماه ، مبعث پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) مى باشد.
روزى که زمان ظهور رحمت خداوند است . چیزى که از اول خلقت تا کنون مانند آن دیده نشده است .
این گوشه اى از فضایل این ماه بود و ما توان فهم تمام فضایل این ماه شریف را نداریم  


 




چرا به حضرت علی (علیه السلام) «قسیم النار والجنة» می گویند؟


این عبارت در احادیث زیادی از وجود مقدس رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در شان حضرت علی علیه السلام نقل شده است  

از عبدالله بن عباس نقل شده است که گفت : رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : ... ای گروه مردم ! همانا علی تقسیم کننده جهنم (نار) است کسی که یاور و دوست او باشد وارد آتش نخواهد شد و کسی که دشمن او باشد از آن نجات نخواهد یافت . همانا او تقسیم کننده بهشت است کسی که دشمن او باشد وارد آن نخواهد شد و کسی که دوست او باشد از آن محروم نخواهد شد.

قال(علی ابن موسی الرضا) قال رسول الله " ص " یا علی انک قسیم الجنة والنار

عیون اخبار الرضا ج 1 ص 30

حضرت علی بن موسی الرضا فرمودند : رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند :

ای علی ! همانا تو تفسیم کننده بهشت و جهنم هستی .

عن سلیمان بن خالد ، عن أبی عبد الله جعفر بن محمد الصادق ، عن آبائه علیهم السلام قال : قال رسول الله صلی الله علیه وآله لعلی علیه السلام : ... یا علی أنت قسیم الجنة والنار ، لا یدخل الجنة إلا من عرفک وعرفته ، ولا یدخل النار إلا من أنکرک وأنکرته .

امالی شیخ مفید ص 213

از سلیمان بن خالد از امام صادق علیه السلام از پدرانشان از رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم به حضرت علی علیه السلام فرمودند : ... ای علی تو قسمت کننده بهشت و دوزخی وارد بهشت نمی شود مگر کسی که او تو را و تو او را بشناسی (جزء شیعیان واقعی تو باشد) و وارد دوزخ نمی شود مگر کسی که تو را انکار کند و تو او را انکار کنی.


عیون اخبار الرضا ج 1 ص 92.

ابا صلت هروی نقل کرده است که روزی مامون به امام رضا علیه السلام گفت : یا اباالحسن ما را از پدرت امیرالمومنین آگاه ساز که به چه علت قسیم الجنه و النار خوانده شده است و این به چه معنا است که این مطلب فکر مرا مشغول ساخته است پس امام رضا علیه السلام به او فرمودند ای مامون آیا تو از پدرت و او از پدرانش از ابن عباس از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل نکردید که گفت از رسول خدا شنیدم می فرمایند: حب علی ایمان و دشمنی با علی کفر است ؟ پس مامون پاسخ داد آری پس حضرت فرمودند : پس تقسیم می کند بهشت و دوزخ را زمانی که ایمان و کفر بر اساس حب و بغض او باشد پس بنابر این او قسیم الجنه و النار است.





استقامت در طوفان حوادث عصر غیبت مهدى(عج)  


جمعى که در محضر امام صادق (ع)در خانه آن حضرت بودند، (سخن از غیبت حضرت قائم (عج)به میان آمد) مفضل بن عمر مى گوید: در این هنگام به حضور امام صادق ع رفتم، شنیدم مى فرمود: سوگند به خدا صاحب الامر از میان شما غایب گردد، و آنچنان رد پاى او گم شود که بعضى گویند: او مرد، و به هلاکت رسید، و در فلان پرتگاه سقوط کرد و شما مانند کشتى درگیر در برابر امواج دریا، پریشان و واژگون مى گردید، و در این شرائط سخت کسى از شما نجات نیابد، مگر کسى که از او پیمان گرفته و ایمان را در جاى جاى دلش ‍ استوار نموده ، و با روحى از جانب خود، نیرومند کرده است .

الکافی حدیث 11، ج 1، ص 339 .


پر از عطشم، مرا تو دریایی کن
سرشار از احساس و تماشایی کن
هر چند که ما بدیم و پیمان شکنیم
ای خوب بیا دوباره آقایی کن


بخوانید یاران، همه دلداران
سرود هم عهدی در فراق جانان
می خوانم هر شب، شعر هم عهدی
شب جمعه منم و ذکر یا مهدی


پانزدهم رجب سالروز وفات زینب کبری تسلیت باد 


            حضرت زینب در یک نگاه  

نام: زینب
کنیه: ام کلثوم، ام المصائب
القاب: عقیله، عالمه، فاضله
پدر و مادر: امیرالمومنین (ع)
و فاطمه زهرا سلام الله علیها
وقت و محل تولد: مدینه 5 جمادی الاول سال 5 یا 6 هجری
وقت و محل وفات: 15 رجب سال 62 هجری دمشق، دو قول دیگر درباره محل دفن حضرت زینب اختلاف است و علاوه بر دمشق، مصر و مدینه نیز گفته شده است.
چکیده فضائل: درک هفت معصوم نخست، محرمیت به همه معصومین، عالمه غیر معلمه بودن، صبر، قافله سالار اسرای کربلا.




دهم رجب

سالروز ولادت  امام محمد التقی الجواد  (ع) بر تمامی شیعیان و مسلمانان جهان مبارک باد



شناخت مختصرى از زندگانى امام جواد (ع)

امام نهم که نامش «محمد» و کنیه‏اش «ابو جعفر» و لقب او «تقى» و «جواد» است، در ماه رمضان سال 195 ه'. ق در شهر «مدینه» دیده به جهان گشود.

مادر او «سبیکه» که از خاندان «ماریه قبطیه» همسر پیامبر اسلام به شمار مى‏رود، از نظر فضائل اخلاقى در درجه والایى قرار داشت و برترین زنان زمان خود بود، به طورى که امام رضا - علیه السلام از او به عنوان بانویى منزه و پاکدامن و با فضیلت یاد مى‏کرد

روزى که پدر بزرگوار امام جواد - علیه السلام - در گذشت، او حدود هشت سال داشت و در سن بیست و پنج سالگى به شهادت رسیدو در قبرستان قریش در بغداد در کنار قبر جدّش، موسى بن جعفر - علیه السلام - به خاک سپرده شد


یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخورنه ؛ غم می‌خورم ؛ غم می‌خورم بخاطر روزهایی که نبوده‌ای تا لحظات تلخ غم را کنارم باشی. غم می‌خورم به خاطر روزهایی که به یادت نبوده‌ام و با گناه شب شده‌اند. همان روزهایی که در تقویم خاطره‌ها در منجلاب گناه و زشتی با قلم جهل ثبت کرده‌ام



 

بیا و گـَرد گامهایت را توتیای چشمانمان قرار ده.
بیا که نوای دل انگیز توحیدت را با گوش جان شنواییم.
مولا جان بیا ...


برخی از فواید ورزش کردن

1- کمک می کند که بهتر و راحت تر بخوابید.
2- باعث می شود دیرتر پیر شوید و از مرگ نابهنگام هم جلوگیری می کند.
3- مفصل ها، استخوان ها و ماهیچه های شما را سالم تر نگاه خواهد داشت.
4- سیستم دفاعی بدنتان را تقویت خواهد کرد.
5- مغز را به فعالیت وا داشته و حافظه را بهبود می بخشد.
6- قلبی سالم برای شما می سازد.
7 - فشار های عصبی، افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد.
8-اعتماد به نفس، مقبولیت اجتماعی، احساس کارآمد بودن، احساس مثبت نسبت به اندام خود را بالا می برد.
9-عضلات را می سازد و چربی ها را می سوزاند.
10- انرژی و تحمل شمارا بالا می برد.
11-وضعیت مزاجی شما را بهبود می بخشد.
12- خطر ابتلا به بیماری های سرطان و بیماری دیابت غیر ارثی را کاهش داده می‌دهد.
13- از میزان کلسترول خون می کاهد.

داستان روغن فروش‏

امام صادق فرمود(ع): مردى بود که روغن زیتون مى‏فروخت و پیامبر اکرم (ص)را دوست مى‏داشت او هر گاه مى‏خواست دنبال کارى برود نخست پیامبر را دیدار مى‏کرد و این شیوه از او شهرت یافته بود، و هر گاه نزد رسول خدا مى‏آمد آن حضرت گردن مى‏کشید تا آن مرد او را ببیند. یک روز خدمت حضرت رسید و حضرت هم براى او گردن برافراشت و او به پیامبر نگریست و رفت و طولى نکشید، که برگشت و چون پیامبر دید که او چنین کرد با دست به وى اشاره کرد که:
بنشین. او در برابر پیامبر اکرم نشست و حضرت از او پرسید: امروز کارى کردى که پیش از آن نمى‏کردى [یعنى زود برگشتى‏]، و او در پاسخ عرض کرد: اى پیامبر خدا! سوگند به آن کسى که تو را براستى و درستى براى هدایت مردمان برانگیخت، یادت دل مرا فرا گرفته است، تا جایى که نتوانستم پى کارم روم و نزد شما بازگشتم.
پیامبر براى او دعا کرد و پاسخ خوبى به او داد، و پس از آن پیامبر چند روز را گذرانید بى‏آنکه او را ببیند، پس از حال او جویا شد. بدیشان عرض کردند: یا رسول اللَّه! چند روزى است که او را ندیده‏ایم. پس رسول خدا کفش بر پاى کرد و اصحابش نیز با او کفش بر پاى کردند و پیامبر به راه افتاد تا همگى به بازار روغن فروشان رسیدند و ناگاه دیدند که در دکان مرد کسى نیست. حضرت از همسایگانش حال او را پرسید. گفتند: یا رسول اللَّه! او مرده است. وى نزد ما شخصى امین و درستکار بود جز آنکه خصلتى خاص داشت. حضرت فرمود: آن خصلت چه بود؟ گفتند: لوده بود- دنبال زنها مى‏افتاد- پس رسول خدا فرمود: خدا او را رحمت کند. بخدا که مرا سخت دوست مى‏داشت و اگر برده فروش هم بود، باز خدا او را مى‏آمرزید.
بهشت کافى / ترجمه روضه کافى، ص: 110

  جایگاه راستگو و دروغگو

امام علی(ع)  
الصَّادِقُ عَلَى شَرَفِ مَنْجَاةٍ وَ کَرَامَةٍ وَ الْکَاذِبُ عَلَى شَفَا مَهْوَاةٍ وَ مَهَانَة.
 راستگو در آستانه نجات و بزرگواری و دروغگو در لبه پرتگاه و خواری است

ارشاد القلوب ،ج1،ص131
.

   رابطه با خدا و مردم

امام علی:  (ع)

مَنْ أَصْلَحَ فِیمَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ فِیمَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاس .

 هرکس رابطه اش رابا خداوند اصلاح کند خداوند رابطه او را با مردم اصلاح می کند.


امالی صدوق ،ص34

یاد از دلدار
 
فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَاشْکُرُواْ لِی وَلاَ تَکْفُرُونِ
پس مرا یاد کنید [تا] شما را یاد کنم و شکرانه‏ام را به جاى آرید و با من ناسپاسى نکنید
خداوند، به انسان شخصیّت مى‏بخشد ومقام انسان را تا جایى بالا مى‏برد که مى‏فرماید: تو یاد من باش، تا من هم یاد تو باشم. «اذکرونى اذکرکم»
کسانى مشمول لطف خاصّ هستند، که همواره به یاد خدا باشند.«اذکرونى اذکرکم»
ذکر خدا و نعمت‏هاى او، زمینه‏ى شکر و سپاس است. چنانکه غفلت از یاد خدا، مایه‏ى کفران است. «اذکرونى، اشکروا لى و لاتکفرون»

آیه شماره 152  از سوره مبارکه بقره